Asiakaslähtöisyys (potilaskeskeisyys) ja itsemääräämisoikeus terveydenhuollossa

Toteutetaanko teillä terveydenhuollossa palvelua asiakkaan kanssa vai vain asiakasta varten? Asiakaslähtöisyydellä terveydenhuollossa mahdollistetaan se, että potilas voi parhaalla mahdollisella tavalla osallistua terveyttään koskeviin ratkaisuihin. Asiakaslähtöisyyttä edistäviä lakeja ovat muun muassa laki potilaan asemasta ja oikeuksista, asiakastietolaki ja terveydenhuoltolaki.

Entä onko muistisairaalla ihmisellä terveydenhuollossa itsemääräämisoikeus? Voiko alaikäinen päättää saamasta hoidostaan? Voiko omainen päättää mielenterveyspotilaan puolesta? Itsemääräämisoikeus on yksi terveydenhuollon johtavista periaatteista. Itsemääräämisoikeudella tarkoitetaan jokaisen henkilön oikeutta päättää asioistaan ja oikeuksistaan sekä oikeutta osallistua itseään koskevaan päätöksentekoon.

Oikeutta määrätä itsestään ja toimistaan turvataan lainsäädännöllä. Potilaslain mukaan potilasta on hoidettava yhteisymmärryksessä hänen kanssaan, mikä tarkoittaa lähtökohtaisesti sitä, että potilas saa päättää itse, mitä hoitotoimenpiteitä hänelle tehdään. Potilaalla ei kuitenkaan ole vapautta valita itse hoitotoimenpidettä. Potilas voi sairauden, ikänsä tai muun syys vuoksi olla kuitenkin kykenemätön tekemään päätöksiä. Ketä tulee tällöin kuulla potilasta hoidettaessa?

Miten itsemääräämisoikeus näkyy yksittäisessä hoitotoimenpidetilanteessa ja miten se vaikuttaa esimerkiksi asioiden kirjaamiseen? Itsemääräämisoikeuden toteutumiseen vaikuttaa olennaisesti myös se, että potilas saa riittävän tiedon. Mitä tämä tieto on ja milloin se tulee antaa?

Koulutuksen sisältö

  • Potilaan oikeudet ja velvollisuudet
  • Itsemääräämisoikeutta ohjaava lainsäädäntö
  • Itsemääräämisoikeus terveydenhuollossa
  • Vajaakykyisen potilaan hoidosta päättäminen
  • Alaikäisen potilaan asema
  • Potilaan edunvalvonta
  • Tietojenvaihto ja monialainen yhteistyö
  • Kirjaaminen
  • Muistutukset ja kantelut

 

Kouluttajana Lawila Oy

290 € julkishallinto tai 350 € yksityinen sektori /hlö+ ALV 24 %

Peruuttaminen:
Estyneen tilalle voidaan vaihtaa toinen osallistuja kuluitta. Myöhemmin kuin 14 päivää ennen koulutusta tehdyistä peruutuksista tai peruuttamatta jätetystä ja käyttämättömästä koulutuspaikasta veloitetaan osallistumismaksu kokonaisuudessaan. Peruutus on tehtävä sähköpostilla asiakaspalvelu@aluepro.fi.

Varaamme oikeuden muutoksiin, ja siirtää jo sovittuja lähikoulutuksia myöhempään ajankohtaan, tai muuttaa etäkoulutuksiksi. Koulutus saattaa siirtyä tai peruuntua mm. viranomaismääräysten vuoksi tai vähäisen osallistujamäärän vuoksi. Muutosten osalta tiedotamme osallistujia erikseen.

 


Päivämäärä

30 syys 2024

Aika

09:00 - 12:00

Sijainti

Verkkokoulutus
Ilmoittaudu

Ilmoittaudu koulutukseen

Asiakaslähtöisyys (potilaskeskeisyys) ja itsemääräämisoikeus terveydenhuollossa
290€+alv julkishallinto
Available kpl: Unlimited
The Asiakaslähtöisyys (potilaskeskeisyys) ja itsemääräämisoikeus terveydenhuollossa ticket is sold out. You can try another ticket or another date.
Asiakaslähtöisyys (potilaskeskeisyys) ja itsemääräämisoikeus terveydenhuollossa
350€+alv yksityinen sektori
Available kpl: Unlimited
The Asiakaslähtöisyys (potilaskeskeisyys) ja itsemääräämisoikeus terveydenhuollossa ticket is sold out. You can try another ticket or another date.