Asiakaslähtöisyys ja itsemääräämisoikeus sosiaalihuollossa

Oletko asiakaslähtöinen sosiaalihuollon palveluosaaja? Tiedätkö mitä tarkoittaa asiakkaan itsemääräämisoikeus sosiaalihuollossa?

Asiakas nähdään sosiaalihuollossa yhä enemmän oman elämänsä ja palvelujensa asiantuntijana ja asiakkaan ja asianosaisten osallistaminen on nykypäivää. Asiakaslähtöinen palvelu takaa, että yhdessä asiakkaan voimavarat tiedostaen ja niitä hyödyntäen tarjotaan hänelle parhaiten tuen tarpeisiin vastaava sosiaalipalvelu. Koulutuksessa käydään läpi mitä asiakaslähtöisyys on lain näkökulmasta.

Onko sitten muistisairaalla ihmisellä itsemääräämisoikeus? Voiko ikääntynyt ihmisen kieltäytyä kaikista sosiaalihuollon palveluista ja mitkä ovat sosiaalihuollon velvoitteet tällaisissa tilanteissa? Voiko omainen päättää mihin asumispalveluun asiakas menee?  Voiko alaikäinen kieltää tietojen luovuttamisen huoltajalleen?

Henkilön oikeutta määrätä itsestään ja toimistaan turvataan laajalti Suomen lainsäädännössä. Sosiaalihuollon asiakaslain mukaan sosiaalihuoltoa toteutettaessa on ensisijaisesti otettava huomioon asiakkaan toivomukset ja mielipide ja muutoinkin kunnioitettava hänen itsemääräämisoikeuttaan. Mutta miten ja missä tilanteissa sosiaalihuollon ammattihenkilön täytyy ottaa kantaa asiakkaan itsemääräämiskykyyn?

Sosiaalihuollon asiakkaiden lisäksi yhteistyötä tehdään asiakkaiden omaisten kanssa, jolloin on hyvä tietää missä laajuudessa omaisia voidaan ja tulee osallistaa. Tule kuulemaan asiakkaan itsemääräämisoikeudesta ja siitä, miten toimia asiakaslähtöisesti ja itsemääräämisoikeuteen liittyvissä haastavissakin asiakastilanteissa.

Sisältö

 

  • Asiakkaan oikeudet ja velvollisuudet
  • Itsemääräämisoikeutta ohjaava lainsäädäntö
  • Itsemääräämisoikeus sosiaalihuollossa
  • Vajaakykyisen asiakkaan palvelusta päättäminen
  • Alaikäisen asiakkaan asema
  • Asiakkaan ja omaisen tiedonsaantioikeus
  • Asiakkaan edunvalvonta
  • Monialainen yhteistyö
  • Kirjaaminen
  • Muistutukset ja kantelut

 

Kouluttajana Lawila Oy

290 € julkishallinto tai 350 € yksityinen sektori /hlö+ ALV 24 %

Peruuttaminen:
Estyneen tilalle voidaan vaihtaa toinen osallistuja kuluitta. Myöhemmin kuin 14 päivää ennen koulutusta tehdyistä peruutuksista tai peruuttamatta jätetystä ja käyttämättömästä koulutuspaikasta veloitetaan osallistumismaksu kokonaisuudessaan. Peruutus on tehtävä sähköpostilla asiakaspalvelu@aluepro.fi. Varaamme oikeuden muutoksiin, ja siirtää jo sovittuja lähikoulutuksia myöhempään ajankohtaan, tai muuttaa etäkoulutuksiksi. Koulutus saattaa siirtyä tai peruuntua mm. viranomaismääräysten vuoksi tai vähäisen osallistujamäärän vuoksi. Muutosten osalta tiedotamme osallistujia erikseen.


Päivämäärä

16 syys 2024

Aika

09:00 - 12:00

Sijainti

Verkkokoulutus
Ilmoittaudu

Ilmoittaudu koulutukseen

Asiakaslähtöisyys ja itsemääräämisoikeus sosiaalihuollossa
290€+alv
Available kpl: Unlimited
The Asiakaslähtöisyys ja itsemääräämisoikeus sosiaalihuollossa ticket is sold out. You can try another ticket or another date.
Asiakaslähtöisyys ja itsemääräämisoikeus sosiaalihuollossa
350 hlö +alv
Available kpl: Unlimited
The Asiakaslähtöisyys ja itsemääräämisoikeus sosiaalihuollossa ticket is sold out. You can try another ticket or another date.